fredag 9. desember 2011

Astronomi


Nå er det ikke jeg som har filmet dette, men det er filmet gjennom et lignende teleskop jeg har kjøpt meg.

Økningen av avstanden mellom planetene skjer i hele solsystemet. Hele universet glir sakte fra hverandre. Jorda har 80 ganger mer masse enn månen, og forskningen de siste tretti årene viser at avstanden mellom jorda og månen øker med 4 cm per år!

Den 12 oktober 2011 var avstanden mellom jorda og månen 406 376 km




Kjøpte dette teleskopet når jeg var på sommerferie i England sist sommer.

Den lille "greia" som ser ut som en fjernkontroll til en Tv er egentlig en liten datamaskin som inneholder ca. 30 000 himmelobjekter i en database. Jeg kan hente frem en jeg gjerne vil se på - et par tastetrykk så begynner teleskopet å bevege seg og finner objektet automatisk.

Jeg kan koble til f.eks mitt digitale kamera og ta bilder av det jeg ser eller en video kamera som eksemplet fra youtube her ovenfor i bloggen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar